Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Läs mer om cookies på roswi.se

Hoppa till innehållet

Solbrist? Få i dig D-vitamin via maten!

Suktar din kropp efter solen? Känner du dig seg efter månader av mycket mörker och lite solsken? Du är inte ensam och en lösning finns utan att besöka varmare länder. Få i dig D-vitamin via maten!

D-vitamin är idag starkt förknippat med solen – att det bildas i huden när vi är ute och solens strålar lyser. Det är absolut ingen lögn – tvärtom. D-vitamin kallas ibland för ”solskensvitaminet”. I Sverige har vi dock många mörka månader då vi behöver tillgodose kroppens behov av D-vitamin på andra sätt. Om du inte vill ta tillskott (som är ett av sätten) kan du få i dig D-vitamin via maten. Då D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av kan det därför vara bra att tänka på.

Få i dig D-vitamin via fisk

Så från vilka matkällor kan vi då få i oss D-vitamin? Är fisk en av dina favoriträtter har du dragit vinstlotten. Enligt Livsmedelsverket är fisk, till exempel lax, sill och makrill är de livsmedel som innehåller mest D-vitamin. Gillar du sushi är detta en perfekt rätt att äta de mörka månaderna.

Sushi vid D-vitaminbrist.jpg

» Laga sushi enkelt och snabbt. Här är produkten för dig!

» Dåligt med tid? Ångkoka fisken snabbt & enkelt!

Mjölkprodukter, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, om de är berikade med D-vitamin. Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin.
 

Text: Sofia Base

Produkten har lagts i kundvagnen