Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Läs mer om cookies på roswi.se

Hoppa till innehållet

5 enkla knep för att bli av med din huvudvärk

Har du ofta huvudvärk? Du är inte ensam. Olika typer av huvudvärk lindras på olika sätt. Tänk på dessa fem tips innan du sväljer en värktablett!

1. Drick vatten

Om din huvudvärk beror på att du har druckit för dåligt släpper den ofta inom några minuter om du ser till att dricka ett glas vatten. Viktigt att tänka på är att alltid ha vatten nära till hands för att inte hamna i samma situation igen. Ett tips är att alltid ha en vattenflaska i väskan.

 » I behov av en vattenflaska? Hitta din favorit här!

2. Träna

Träning minskar muskelspänningar varför detta är ett bra tips om du ofta drabbas av spänningshuvudvärk som är den vanligaste typen av huvudvärk. Precis som att det är viktigt att slappna av gör faktiskt kroppen detta när du tränar.

3. Sov en stund

Att sova är lättare sagt än gjort om du befinner dig på jobbet eller i skolan, men om möjligheten finns är chansen stor att en vilostund i ett mörkt och svalt rum hjälper. En kortare powernap gör oftast stor skillnad!

 » Lunchrast? På tåget hem? Cabeau har prylarna både för resan & vilopausen!

4. Slappna av

Beror din huvudvärk på stress eller spända axlar – då är det dags att slappna av. Detta är extremt viktigt om du vill få din huvudvärk att släppa. Stäng av datorn, ta bort telefonen från ögonen och slappna av. Släpp ner axlarna och be en vän om massage om du känner dig väldigt stel. Spända muskler är en vanlig orsak till huvudvärk.

 5. Byt arbetsställning

Känner du dig stel i nacke och axlar? Smärta i nacke och axlar är en av våra vanligaste orsaker till sjukskrivning. Anledningen till att man får ont är ofta en kombination av stress och felaktig arbetsställning. Se detta som en långsiktig lösning (självklart beroende på hur bra eller dålig din arbetsställning är idag).

Något som är extremt viktigt om du har ett stillasittande arbete är att du varierar din arbetsställning. Jobba exempelvis stående om du har ett stillasittande arbete och se till att titta upp från skärmen ibland om du sitter framför en dator.

Sjukgymnaster rekommenderar att du en gång per halvtimme byter arbetsställning för att utmana olika muskelgrupper och kroppsfunktioner.


Text: Sofia Base

Produkten har lagts i kundvagnen